Forbrugerrådet

I Forbrugerrådet bekræfter afdelingschef Vagn Jelsøe, at rådets egne tests har vist,
at nogle produkter ser ud til at være designet til at gå hurtigere i stykker, end de
egentlig burde. Men det er svært at bevise hensigten, påpeger han: Selvom du har
set nogen konkrete produkter, der efter sigende skulle være underlagt planlagt forældelse,
betvivler du stadig dets eksistens, hvorfor? ”Vi mangler den rygende pistol. Og det er
ikke sikkert, den findes, for vores forbrug er en kompliceret størrelse. Mange forbrugere
vil jo gerne være først med det sidste, og opfylder producenterne så ikke bare et behov,
der allerede er der? Eller skaber de behovet – hvem er hønen, og hvem er ægget? Vi er
under alle omstændigheder der i dag, hvor mange vil være trætte af, hvis deres telefon
eller andet elektronisk grej holdt meget længere, end de gør nu, for vi vil jo gerne skifte
hyppigt ud.” Altså betvivler du ikke at mange produkter i dag går hurtigere i stykker, men
bare hvorvidt det kun er firmaernes skyld, og om de gør det fordi andet ikke er ønsket og
forventet af den almene forbruger.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hvad mener du, vi kan gøre som samfund? Her mener Vagn Jelsøe ikke, at problemet
blot handler om dalende kvalitet, men lige så meget om faldende priser på
forbrugerelektronik og stigende arbejdsløn hos dem, der reparerer. Helt så enkelt SOM
AT SÆTTE GARANTIEN OP er det desværre ikke, mener man i Forbrugerrådet. Her
bekræfter afdelingschef Vagn Jelsøe, at nogle produkter ser ud til at være designet til hurtig
forældelse. En hævelse af garantiperioden vil dog hurtigt blive bragt op på EUniveau, hvor
modstanden fra virksomhederne vil være stærk. EU-kommissionen afviste desuden sidste
år at lovgive yderligere på området. Så kort sagt, er det en svær kamp at tage op, og da
vi ikke forventer at vinde den går vi heller ikke ind i den. Hvem synes du, har ansvaret?
”Det er klart, at producenterne har et stort ansvar her. Men mange ting hiver i den anden
retning – ikke bare virksomhederne, også forbrugerne selv. Vi har en grundlæggende lyst
til at købe nyt, så jeg tror faktisk, mange ville være trætte af, hvis tingene holdt meget
længere, end de gør i dag,”




Vagn Jelsøe